Vang Vieng - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Konijntjeopreis - WaarBenJij.nu Vang Vieng - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Konijntjeopreis - WaarBenJij.nu

Vang Vieng

Door: Kim

21 Juni 2018 | Laos, Vangviang

Gisteravond kwam de eigenaresse van onze B&B naar ons toe met een shot Lao Whiskey die we echt moesten proberen. Toen we het op hadden kwam ze terug met de fles, om te laten zien wat we gedronken hadden. In die fles zaten gewoon een echte slang en schorpioen! Want daar kreeg de whiskey een lekkere smaak van...

Maar goed we hebben wel lekker geslapen door die Whiskey.

Voor vandaag hadden we een scooter gehuurd om Vang Vieng te gaan verkennen.
We hadden een beetje uitgezocht wat hier in de buurt allemaal te doen was. Er zitten in de omgeving 5 Blue lagoons, we besloten om eerst naar de bekendste te gaan.

Na een kleine uitleg over de scooter, gingen op weg naar de Blue Lagoon. Daar aangekomen was het meer een soort toeristen attractie voor Chinezen. Overal waar je keek zag je Chinezen met reddingsvesten in het water spartelen

Boven het water was er van een boom een soort springplank gemaakt zodat je het water in kon springen. Dat was nog redelijk hoog. De meeste die sprongen landen keihard op hun buik, gezicht of rug. We hebben er hard om staan lachen.

Maar wij besloten eerst naar de grot te gaan die naast de Lagoon zat. Gewapend met een zaklamp gingen we naar binnen. In het begin van de grot hadden ze nog een soort tempel gemaakt met een “gouden” buddha beeld. Maar verder naar binnen werden er met pijltjes een route aangeven om de grot verder te ontdekken. Hoe verder we de grot in gingen hoe donkerder, na een heftige klim van ongeveer 200 meter kwamen we bij het eind aan. De grot zat helemaal vol met stalagmieten en stalactieten in verschillende vormen en maten. Op de rots stond nu in het rood een groot kruis met daarachter een smalle spleet. Ons leek het inderdaad niet heel verstandig om daar door heen te gaan dus hadden we besloten om om te draaien en terug naar de Lagoon te lopen.

Toen we weer buiten waren, was het tijd voor een verfrissende duik in de Lagoon. Daniël klom meteen in de boom voor een duik en haalde hierna mij ook over. Toen ik in die boom stond, bleek het toch wel erg hoog te zijn. Maar onder een goed applaus van de Chinezen ben ik toch maar gesprongen.

Na een verfrissend duik gingen we verder met onze verkenningstour. Opzoek naar de overige lagoons. Na een stukje rijden kwamen we de volgende tegen. Toen we bij de tweede Lagoon aankwamen bleek al snel dat ze eigenlijk allemaal wel een beetje hetzelfde waren. Dus na even gezwommen te hebben gingen we weer verder.

We besloten gewoon een stukje te gaan rijden en kwamen op de West Vang Vieng Loop uit. Asfalt kennen ze hier alleen maar in de dorpen en hoofdwegen, deze weg bestond echter uit zand stenen en heel veel kuilen. Onderweg reden we tussen de rijstvelden door en door verschillende kleine dorpjes.

‘S middags gingen we naar een waterval die even buiten de stad was. Het bleek al snel dat ook richting de waterval alleen maar een zandweg ging. Volgens Nouth de eigenaresse van de B&B was het een “easy road”. Al snel bleek natuurlijk ook dit weer een enorme uitdaging was. De weg was op sommige stukken vol kuilen of heel glad van de modder of een combi van die twee. Maar goed we zijn uit eindelijk heel aan gekomen bij de waterval. Na een kleine tocht naar boven, begon het keihard te regen. Gelukkig duurt de regen hier nooit heel lang en konden we al snel weer genieten van het uitzicht op de waterval. Deze was helaas niet zo mooi al die van een paar dagen terug maar toch best indrukwekkend. Bij de scooter aan gekomen bleek de terug weg nog spannender te gaan worden als de heen weg. De weg was na onze kleine tropische storm veranderd in een modder stroom. Heel voorzichtig reden we weer naar beneden, onderweg werden we aan alle kanten ingehaald door lachende 10 jarige meisjes die met 1 hand aan het stuur door de modderstroom naar beneden crosten.

‘S avonds een super lekkere pizza gescoord bij een lokaal tentje hier in buurt. Daarna lekker ontspannen film gekeken bij onze kamer.